Zapraszamy na pokonkursową wystawę prac

„Ja&Książka. Pokaż jak czytasz”


Ogłoszenie wyników konkursów w ramach trwającego

Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych

 

W szkolnym konkursie „Wiersz o bibliotece” jury nagrodziło dwa najlepsze wiersze w kategorii klas IV – VI, którego autorami są:

MARTYNA GOŚCINIAK  z klasy Va

BARTOSZ NOWAK z klasy V a

W konkursie na najlepsze hasło promujące bibliotekę i czytelnictwo zwycięzcami została klasa VI b.

Nagrody zostaną wręczone w czwartek 24 października br. o godz. 11:30 w świetlicy szkolnej podczas trwającego Dnia Głośnego Czytania.

Wkrótce zamieścimy nagrodzone wiersze i hasło na stronie szkoły 

 

Dziękujemy wszystkim za  udział i gratulujemy zwycięzcom!

Monika Raś

Marcin Ziętkiewicz

Paulina Janicka

Magdalena Dubisz

Nagrodzone wiersze:

„Wiersz o bibliotece”

Biblioteko ma kochana,

tak mnie ciągniesz do czytania.

Tyle książek na twych półkach,

wszystkie piękne, kolorowe,

zapraszają na przygodę.

Oczytany, mądry będziesz,

jeśli tylko tego zechcesz.

Czytaj książki! Czytaj wszędzie!

A Twój świat ciekawszy będzie!

 

 Martyna Gościniak, klasa V a

 

„Szkolna biblioteka”

 Nasza szkolna biblioteka

Na każdego ucznia czeka.

Każdy jest w niej mile widziany

I pani uśmiechem witany.

Różne książki w niej znajdziecie,

Z których wiele się dowiecie.

Są słowniki i encyklopedie

Oraz bajki i komedie.

Tak więc chętnie ją odwiedzajcie

i swoją wiedzę pogłębiajcie.

 Bartosz Nowak, klasa V a

 

Zwycięskie hasło klasy VI b na Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych brzmi:

„BĄDŹ ODKRYWCĄ – ODKRYJ SWOJĄ BIBLIOTEKĘ”


 

15 września 2003 roku trafiła do rąk amerykańskich czytelników książka  „The Dot”, która została napisana i zilustrowana przez Petera H. Reynoldsa. Ta prosta i napisana oszczędnym językiem historia Vashti – dziewczynki, która nie wierzy w własne możliwości – porusza serca nauczycieli, którzy czytają ją swoim uczniom i rozmawiają o talentach, drzemiących w każdym
z nas. Książka została przetłumaczona na kilkadziesiąt języków, wydana alfabetem Braille’a i stała się motywem do zorganizowania wielkiej światowej akcji – czyli Międzynarodowego Dnia Kropki (International Dot Day).

Historia Dnia Kropki sięga roku 2009.  Nauczyciel muzyki –  Terry Shay zaproponował zaprzyjaźnionym szkołom i nauczycielom aby przeczytać tę  książkę, wspólnie tworzyć i bawić się na początku roku szkolnego –
15 września. I  tak już od wielu lat w ramach International Dot Day nauczyciele, uczniowie, bibliotekarze oraz pracownicy instytucji kultury na całym świecie organizują wiele działań, które pomagają dzieciom poznać swoje mocne strony, odkryć talent i je zaprezentować. Motywem przewodnim jest kropka. Powstają rozmaite kropkowe dzieła sztuki, filmy animowane, matematyczne łamigłówki, labirynty. W obchody Dnia Kropki zaangażowanych jest z roku na rok coraz więcej uczestników – nauczycieli, bibliotekarzy, rodziców i dzieci.


REKORDOWY FINAŁ PRZERWY NA CZYTANIE

IV Przerwa na czytanie – ogólnopolska akcja bicia rekordu w czytaniu na przerwie była wydarzeniem wyjątkowym. Pierwszy raz objęła swoim zasięgiem całą Polskę oraz 10 innych państw.

Wstępnie 1500 placówek oświatowych zadeklarowało w niej swój udział. Ostatecznie akcja odbyła się w 991 placówkach oświatowych gdzie czytało 156 tysięcy 290 osób oraz w 14 placówkach partnerskich na świecie: na Litwie, w Grecji, Rumunii, Turcji, na Węgrzech, w Bułgarii, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, Macedonii oraz Francji, w których łącznie czytało 2839 osób.

Honorowy patronat nad akcją objęła Fundacja „ABC XXI – Cała Polska czyta dzieciom”, Lubuski Kurator Oświaty Ewa Rawa oraz Prezydent Miasta Gorzowa Wielkopolskiego Jacek Wójcicki.
Patronat medialny: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
Akcja realizowana w ramach kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”.

W sumie akcja zgromadziła oszałamiającą liczbę 158 809 osób czytających na przerwie.

Każdemu z osobna bardzo dziękuję za zaangażowanie i pomoc.

Monika Raś


OGÓLNOPOLSKIE ŚWIĘTO WOLNYCH KSIĄŻEK

12 CZERWCA

12 czerwca obchodzimy 16. edycję Ogólnopolskiego Święta Wolnych Książek. Idea narodziła się w 2003 roku, mając na celu promowanie czytelnictwa i uwolnienie jak największej ilości książek. W akcjach bookcrossingowych biorą udział szkoły, biblioteki publiczne, uczelnie wyższe, organizacje społeczne, kulturalne, instytucje naukowe, środowiska literackie, samorządy, media ogólnopolskie i lokalne.

Nasza biblioteka szkolna przyłączyła się do tej akcji, wystawiając na korytarzu szkolnym półkę z uwolnionymi książkami, aby sztuka czytania pozostała wiecznie żywa. Wierzymy, że książka odgrywa istotną rolę w rozwoju dzieci i młodzieży, dlatego zachęcamy do dzielenia się dobrem, które posiadamy, gdyż właśnie dzielnie się daje wewnętrzne spełnienie 

BOOKCROSSING – co to jest ?

 Bookcrossing – niecodzienne zjawisko, mające na celu zjednoczenie miłośników czytania.

 


Bookcrossing to niekonwencjonalna forma popularyzowania książek i czytelnictwa poprzez nieodpłatne ich przekazywanie metodą „podaj dalej”. Idea krążącej książki narodziła się w Stanach Zjednoczonych w 2001 roku, jej inicjatorem był programista komputerowy Ron Hornbaker. Swój pomysł nazwał bookcrossingiem.

Bookcrossing polega na zostawianiu przeczytanych książek w miejscach publicznych, jak również na specjalnie przeznaczonych do tego celu półkach (stoliki, regały, gabloty, biblioteczki plenerowe), po to, aby znalazca mógł je przeczytać i znów puścić w obieg. Działania  te mają na celu stworzenie przez czytelników swoistej globalnej biblioteki, bez żadnych ram instytucjonalnych, opłat czy kart bibliotecznych.

„Uwolnij  książki, dziel się z innymi”

Idea bookcrossingu opiera się na założeniu, że literaturę należy rozpowszechniać. Książki powinny podróżować, krążyć z rąk do rąk, by mogły żyć i spełniać swoje zadanie. W tej podróży  ważne jest to, że po prostu są czytane. Nie są ozdobami  na półkach, stają się ogólnodostępne.

Co daje mam bookcrossing?

Bookcrossing  pozwala dzielić się książkami, powoduje, że książki są w ciągłym obiegu, stwarza możliwość wymiany na inne oraz daje szansę czytania tym, których nie stać na zakup książek. Bookcrossing to  bezinteresowna przyjemność dzielenia się literaturą, budowanie więzi między czytelnikami i  skuteczny sposób integracji.


Więcej informacji: https://bookcrossing.pl/


Wystawa poezji ks. Jana Twardowskiego

Jan Twardowski – Ksiądz i duszpasterz, poeta, prozaik. Urodził się 1 czerwca 1915 roku w Warszawie, zmarł 18 stycznia 2006 tamże.

Najpopularniejszy polski poeta religijny, którego fenomen wykracza poza literaturę – jego wiersze i proza są traktowane, jako przesłanie duszpasterskie i poradniki dobrego życia.


Projekt w klasie II  – Nowe fantastyczne przygody skarpetek inspirowane książką Justyny Bednarek: „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych).”

Celem zajęć było:

– przyswajanie podstawowych informacji dotyczących prezentowanej książki: autora, tytułu opowiadania i elementów świata przedstawionego,

– odtwarzanie przez uczniów treści opowiadania,

– wpieranie słuchania ze zrozumieniem,

– tworzenie krótkich opowiadań fantastycznych,

– nauka właściwego redagowania zdania,

– rozwijanie kreatywności, wyobraźni i wrażliwości estetyczne


Szkolny Konkurs Recytatorski Poezji Księdza Jana Twardowskiego

W dniu 27 maja br. odbył się Szkolny Konkurs Recytatorski Poezji Księdza Jana Twardowskiego. W szkolnych eliminacjach udział wzięło dwanaścioro uczniów z klas czwartych i piątych. Celem konkursu była przede wszystkim popularyzacja twórczości księdza Jana Twardowskiego, kształtowanie kultury żywego słowa oraz doskonalenie warsztatowych umiejętności recytatorskich, a także dostarczanie uczniom doznań estetycznych i emocjonalnych wypływających z piękna utworów poetyckich.

Każdy z uczestników konkursu deklamował wybrany wiersz ks. Jana Twardowskiego. Komisja w składzie: Hanna Głuszek, Magdalena Dubisz, Izabela Kaźmierczak, Monika Raś oceniała występy młodych recytatorów, przyznając punkty za znajomość tekstu, staranną dykcję, interpretację, właściwe tempo mówienia oraz za ogólny wyraz artystyczny.

Jury po krótkiej debacie wyłoniło zwycięzców:

I miejsce –   Maria Kwaśnik, klasa IV a,

II miejsce – Dominika Zawodna, klasa V a,

III miejsce – Anna Podlarz, klasa Va.

Wyróżnienie jury przyznało Natalii Mazurowskiej z klasy V b.

Zwyciężczynie otrzymały dyplomy laureatów oraz tomik poezji ks. Jana Twardowskiego.

Serdecznie gratulujemy!!!


Spotkanie autorskie z Tomaszem Szwedem

W piątkowy poranek, 24 maja dzieci z klas pierwszych uczestniczyły w spotkaniu autorskim z Tomaszem Szwedem – autorem książek dla dzieci: Klinika Małych Zwierząt w Leśnej Górce, Jesień w Klinice Małych Zwierząt w Leśnej Górce, Zima w Klinice Małych Zwierząt w Leśnej Górce , Wiosna w Klinice Małych Zwierząt  w Leśnej Górce.

 Spotkanie miało miejsce w koźmińskiej Bibliotece Publicznej w ramach XVI Tygodnia Bibliotek. Tomasz Szwed to również znany kompozytor, piosenkarz country i folk, psychoterapeuta,  członek zespołu terapeutyczno-badawczego Fundacji „A kogo?” w Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie.

Na samym początku  autor zaskoczył młodych uczestników niekonwencjonalnym powitaniem: „Chwała zielonym lasom!”, które używane jest przez książkowych bohaterów z Leśnej Górki.  Na takie pozdrowienie należy oczywiście odpowiedzieć: „I czystej wodzie chwała!”, co wszyscy skwapliwie uczynili   Autor z niezwykłą ekspresją czytał fragmenty swoich książek oraz opowiadał, co ciekawego można zobaczyć w lesie. Atrakcyjnym elementem spotkania były muzyka i śpiew. Pan Tomasz śpiewał wesołe piosenki o zwierzętach, w czym ochoczo pomagali mu uczniowie, wykonując razem z nim wpadający w ucho utwór pt. „Panie bobrze” oraz  „Ptasią piosenkę”. Nie zabrakło także różnych wesołych zabaw np. „Łap kolory” czy „Łap piórka” – odgadywanie, z jakich drzew są prezentowane liście i zabawy ruchowe z piórami ptaków. W nagrodę pan Tomasz obdarował dzieci naklejkami z wesołymi zwierzakami.

Serdecznie dziękujemy za zaproszenie i umożliwienie nam uczestnictwa w ciekawym spotkaniu autorskim.

Tekst: Monika Raś

Zdjęcia: Beata Chojnicka, Monika Raś


„Przerwa na czytanie”

W środę 15 maja nasza szkoła brała udział w ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie osób czytających na przerwie pt. „Przerwa na czytanie”. Wydarzenie odbywało się w ramach XVI Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek pod hasłem #biblioteka.

Celem akcji była promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe i można sięgnąć po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu.

Honorowy patronat nad akcją objęła Fundacja „ABCXXXI – Cała Polska czyta dzieciom”, Ewa Rawa – Lubuski Kurator Oświaty oraz Jacek Wójcicki – Prezydent Miasta Gorzowa Wielkopolskiego.

Akcja realizowana w ramach kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”.

Patronat medialny: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.

#biblioteka

#tydzieńbibliotek2019


 Zaproponuj książkę do biblioteki

Wszystkie wypełnione ankiety można przynieść do biblioteki szkolnej i wrzucić do skrzynki 🙂
Zapraszam i dziękuję
 

Dzień Kobiet w bibliotece

8 marca – piękny dzień. A dlaczego? Bo to oczywiście Dzień Kobiet.  A kobieta to … piękno, siła, osobowość. Dla wielu osób to święto kojarzy się z komunistyczną przeszłością, kiedy hitem były uniwersalne rajstopy i goździk. Można wykreślić ten dzień z kalendarza, lecz chyba lepszym rozwiązaniem będzie odczarowanie tego myślenia i spędzenie go w  miłym gronie lub w towarzystwie … książki  

W ten szczególnie kobiecy dzień uczniowie naszej szkoły mogli zapoznać się
z wystawą KSIĄŻEK o KOBIETACH i DLA KOBIET . Wszystkie pozycje książkowe pochodzą ze zbiorów Biblioteki Publicznej i dziękujemy za udostępnienie.


SALA GIER I KĄCIK BIBLIOTECZNY NA DRZWIACH OTWARTYCH 19.02.2019r.



PASOWANIE NA CZYTELNIKA W BIBLIOTECE SZKOLNEJ

 W środę 30 stycznia 2019 roku Przyjaciółmi naszej biblioteki szkolnej stali się pierwszoklasiści. W poczet czytelników przyjętych zostało 45 uczniów. Wszyscy uczniowie zapoznali się z regulaminem korzystania ze zbiorów biblioteki oraz zasadami zachowania, które ułożyli z rozsypanki słownej. Zajęcia zostały urozmaicone wierszem i zagadkami na temat książek i biblioteki oraz odczytano Prośby Książki. Podczas pasowania bibliotekarza wspierali uczniowie: Weronika Paradysz i Patryk Kląskała oraz pani Magda Dubisz – logopeda. Nowi użytkownicy złożyli uroczyste ślubowanie czytelnicze oraz otrzymali zakładki do książek, ulotki i pamiątkowe dyplomy. Zajęcia zakończyły się Pasowaniem na Czytelnika, a następnie pierwszoklasiści wypożyczyli pierwszą książkę w bibliotece szkolnej.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć

Tekst: Monika Raś

Zdjęcia: Magda Dubisz


Serdecznie zapraszamy na kiermasz książek 

Cele konkursu:

  • popularyzacja czytelnictwa wśród uczniów
  • rozwijanie umiejętności autoprezentacji
  • pobudzanie twórczego myślenia
  • doskonalenie umiejętności językowych uczniów
  • motywowanie uczniów do wykorzystania technologii informacyjno – komunikacyjnych
  • promowanie osiągnięć uczniów, i szkoły
  • motywowanie szkół do podejmowania różnorodnych działań w pracy z uczniem zdolnym

Zadanie konkursowe:

  • Zareklamowanie ulubionej książki w formie krótkiego filmu – rodzaj i gatunek prezentowanej literatury jest dowolny.
  • Plansze z napisami mogą być jedynie wsparciem dla aktorów.
  • Film może zostać nagrany w wybranym języku: polskim lub obcym
  • Czas projekcji filmu jest ograniczony do 3 minut (dłuższe filmy nie będą podlegać ocenie).
  • Możliwe są różne rodzaje filmu, np.: etiuda filmowa, reportaż, wywiad.
  • Film reklamujący książkę może być przygotowany przez 1-3 uczniów.
  • Prace powinny być opatrzone tytułem oraz imieniem i nazwiskiem ucznia – reżysera filmu.
  • Film musi zostać zapisany na płycie DVD w jednym z podanych formatów pliku wideo: AVI, MP4, MOV, WMV.

 Termin składania prac do 11 stycznia 2019 r. w bibliotece szkolnej u p. Moniki Raś lub u p. Elżbiety Wojtkowiak, p. Anny Kaj.

Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi po feriach zimowych.

Szczegółowe informacje: https://odnpoznan.pl/pliki/Ksiazkomania_regulamin_2018_19.pdf


Celem projektu jest wprowadzenie uczniów w świat uniwersalnych wartości moralnych, pomoc w zrozumieniu przez nich istoty wartości oraz wskazanie korzyści płynących z ich stosowania w codziennym życiu. Równoważnym celem jest propagowanie czytelnictwa oraz umacnianie roli literatury jako moralnego drogowskazu i źródła inspiracji przy podejmowaniu życiowych decyzji.

Tekst i foto: Paulina Janicka, Monika Raś


Dzień Głośnego Czytania „Gang Słodziaków”

Każdego roku 29 września w całej Polsce obchodzimy „Dzień Głośnego Czytania”. Zainaugurowała go Polska Izba Książki w 2001r. w nawiązaniu do rozpoczętej w czerwcu tego samego roku kampanii „Cała Polska Czyta Dzieciom”.

Idea wydarzenia ma na celu propagowanie głośnego czytania, nie tylko w domu przez rodziców, dziadków, starsze rodzeństwo, lecz także  w szkołach, przedszkolach i bibliotekach.

Z racji tego, że w naszej szkole w tym czasie obchodziliśmy Dzień Patrona Szkoły, akcję tę przeprowadziliśmy 10 października.

W poszczególnych grupach zaproszeni goście czytali książkę Renaty Piątkowskiej „Co się stanie na leśnej polanie czyli wesołe przygody Gangu Słodziaków”. Wiersz Janiny Porazińskiej „Psotki i Śmieszki” był natomiast upamiętnieniem 130-rocznicy urodzin tejże autorki, przypadający na dzień 29 września.

W rolę narratorów wcieliły się: pani Karolina Mączka z Biblioteki Publicznej MiG  w  klasie „0”, panie Magdalena Dubisz – logopeda i Sylwia Lisik – nauczycielka matematyki w klasach pierwszych, panie bibliotekarki –  Janina Sierszuła i Monika Raś w klasach drugich, a w klasie trzeciej pani Justyna Kląskała z Biblioteki Publicznej MiG.

Czytanie było połączone z zabawami i zadaniami nawiązującymi do tekstu książki.

Głośne czytanie jest bardzo ważnym elementem ponieważ:

  • Buduje mocną więź emocjonalną między dorosłym a dzieckiem.
  • Uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę negatywnych postaw na pozytywne.
  • Buduje poczucie własnej wartości – dziecko czuje się ważne, potrzebne i coraz bardziej kompetentne.
  • Stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię.
  • Rozbudza zainteresowania, rozwija wyobraźnię.
  • Przynosi ogromną wiedzę ogólną i rozbudowuje słownictwo.
  • Ułatwia samodzielne czytanie, daje podstawę do osiągnięcia sukcesu w mówieniu i czytaniu.
  • Kształtuje nawyk czytania na całe życie.

Czytanie książek jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka.