„Wychowanie przez czytanie 2018” ciąg dalszy

26 listopada br. w auli Collegium Da Vinci  odbyło się spotkanie z panią Katarzyną Terechowicz i panem Wojciechem Cesarzem – współautorami książki „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach”. Przedstawiciele klasy VI b: Aleksandra Król, Natalia Kubiak, Patryk Kląskała, Krzysztof Pabich, Jakub Młokosiewicz uczestniczyli w tym spotkaniu, na które zostaliśmy zaproszeni spośród szkół
z Wielkopolski w ramach programu „Wychowanie przez czytanie 2018”. Na początku powitała nas niezwykle charyzmatyczna pani Krystyna Adamczak (właścicielka Księgarni „z Bajki”), która w nietuzinkowy sposób poprowadziła całe spotkanie. Prawdziwym zachwytem dla młodzieży była jednak obecność rapera Mikołaja –  „Mikser”, który w niezwykle wyjątkowy i lekki sposób zaśpiewał swoje utwory
o wartościach. W przerwach między dyskusjami na temat wartości, pani Daniela Popławska – aktorka z Teatru Nowego w Poznaniu czytała fragmenty opowiadań „Burza” i „Kacper”.

Dlaczego powstała ta książka? Jak wspomniała prezes fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” – Irena Koźmińska: „Codziennie podejmujemy tysiące decyzji.
W coraz bardziej skomplikowanym świecie coraz trudniej jest podjąć te właściwe. Nie tylko dzieciom i nastolatkom, także dorosłym. Dobrze jest mieć w życiu kompas, którym pomaga nawigować bezpiecznie i skutecznie pośród naszych ludzkich spraw. Takim kompasem są wartości moralne. (…) W dzisiejszym świecie – nastawionym na dobra materialne i sukces – warto pamiętać, że każdego z nas określa nie to, co posiada, jak wygląda i jaką ma pozycję, ale przede wszystkim jakim jest człowiekiem, jaki ma system wartości.”

„Gorzka czekolada” to doskonała książka, o ważnych sprawach jakimi są wartości moralne, które powinny być drogowskazem w życiu każdego z  nas.

 

Tekst i foto: Monika Raś, Paulina Janicka


 Projekt „100 lekcji o Atomie” w koźmińskiej jedynce

20 listopada 2018 roku w naszej szkole odbyły się wykłady w ramach projektu
„100 lekcji o Atomie”. Projekt  realizowany jest przez Ministerstwo Energii. Zajęcia dla uczniów klas VII i VIII poprowadził Pan dr inż. Bartosz Ceran z Politechniki Poznańskiej, absolwent naszej szkoły. Uczniowie z dużym zainteresowaniem uczestniczyli  w zajęciach,
w  ramach których poznali wady i zalety znanych technologii wytwarzania energii elektrycznej, ze szczególnym uwzględnieniem elektrowni jądrowych. Prowadzący wyjaśnił uczniom dlaczego wskazana jest budowa elektrowni jądrowej w Polsce, co to jest mix energetyczny i dlaczego należy ograniczać emisję gazów cieplarnianych do atmosfery.
Zajęcia przebiegały w miłej, naukowej atmosferze, a po zakończeniu ostatniej części Pan dyrektor Jacek Zawodny podziękował prowadzącemu w imieniu społeczności uczniowskiej za ciekawe ich przeprowadzenie. Wyraził też nadzieję, na kolejne spotkanie, które mogłoby się odbyć w murach Politechniki Poznańskiej.   Pan dr inż. z kolei podzielił się
z nami na zakończenie swoimi refleksjami związanymi również z powrotem po latach do swojej szkoły : „Cieszę się, że mogłem w ramach tego projektu, wrócić po latach do szkoły podstawowej, której jestem absolwentem. Jestem mile zaskoczony aktywnością uczniów w czasie zajęć. Prowadzona dyskusja była żywa co wskazuje na duże zainteresowanie młodzieży poruszanymi na zajęciach zagadnieniami. Uważam, że edukacja młodego pokolenia w zakresie energetyki jądrowej jest dobrym krokiem, który zmieni nastawienie społeczności podczas realizacji tego typu inwestycji w Polsce”.


„Zabawa w kodowanie” – innowacja pedagogiczna część II

Autorki: Marlena Nowak

Mariola Szkudlarek

W ramach innowacji pedagogicznej „Zabawa w kodowanie” uczniowie klas drugich w listopadzie realizowali kolejne zadania zgłębiając tajniki kodowania. Podczas zajęć łamali szyfry np. „Szyfr czekolada”, „Motyle cudaki”. Kodowali i odkodowywali obrazki, szlaczki, działania matematyczne, rytmy muzyczne itp. Pracując w grupach rozwiązywali sudoku, tangramy oraz bawili się symetrią i klockami Lego.

Obecnie drugoklasiści przygotowują się do „Europejskiej Godziny Kodowania” w grudniu.

Celem projektu jest wprowadzenie uczniów w świat uniwersalnych wartości moralnych, pomoc w zrozumieniu przez nich istoty wartości oraz wskazanie korzyści płynących z ich stosowania w codziennym życiu. Równoważnym celem jest propagowanie czytelnictwa oraz umacnianie roli literatury jako moralnego drogowskazu i źródła inspiracji przy podejmowaniu życiowych decyzji.

Tekst i foto: Paulina Janicka, Monika Raś


PROJEKT „I’M PROUD TO BE POLISH”

Z okazji 100 Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskim projekcie „I’m proud to be Polish” (Jestem dumny, że jestem Polakiem), który polega na wysłaniu 100 kartek pocztowych do szkół, które zadeklarowały swój udział. Kartki musiały być udekorowane w motywy niepodległościowe, prezentować miejscowość, z której zostały wysłane i co najważniejsze mieć napisane krótkie pozdrowienia w j. angielskim. Szkoła otrzymała mnóstwo kartek, które można podziwiać na gazetkach przy wejściu od ul. Polnej.

 


Innowacja pedagogiczna „Zabawa w kodowanie”

Autorki: Marlena Nowak i Mariola Szkudlarek

Innowacja pedagogiczna „Zabawa w kodowanie” realizowana jest w roku szkolnym 2018/2019 przez uczniów klas II naszej szkoły na zajęciach pozalekcyjnych, które odbywają się raz w tygodniu.

Czas trwania innowacji: od września 2018 r. do czerwca 2019 r. Zajęcia uzupełnią i rozwiną podstawy programowania w klasie II, a później w klasie III.

Celem innowacji jest:

Kształtowanie rozumienia pojęć: program, programowanie, kodowanie, algorytm, skrypt.

-Wprowadzenie na zajęciach w klasach I – III nauki podstaw programowania za pomocą języka Scratch, a przez to rozwijanie kluczowych kompetencji, takich jak myślenie algorytmiczne, planowanie procesów pozwalających wykorzystywać nowe technologie w różnych dziedzinach życia.

– Wspomaganie tradycyjnego nauczania, jak również uczenie inaczej, w sposób bardziej bliski świata współczesnych dzieci.

Jednym z pierwszych działań innowacyjnych było: Kodowanie  w terenie – Wesołe kodowanie w parku. W tym celu na zajęciach uczniowie pracując w grupach przygotowali własną mapę obrazkową parku oraz zakodowali zadania dla kolegów i koleżanek. Następnie wszyscy udali się do parku miejskiego, gdzie  postępując zgodnie z instrukcją i przygotowanym planem szukali, odkodowywali polecenia i wykonywali zadania. Było wiele radości, zadowolenia i satysfakcji.

Kodowanie w terenie było także częścią zadań realizowanych  w ramach udziału klas drugich w Europejskim Tygodniu Kodowania (Code Week) – październik 2018r.


 EU Code Week 2018

W dniach 6–21 października 2018 roku obchodzimy EU Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób.

Nauka programowania pomaga wszystkim zrozumieć otaczający nas świat, który ulega ciągłym zmianom, rozwijać wiedzę na temat działania technologii, a także zdobywać umiejętności w celu zgłębiania nowych pomysłów i opracowywania nowych innowacji.

Nasza szkoła również przystąpiła do tej akcji.

 


Innowacja pedagogiczna  „A to Polska właśnie… Ogólnopolska akcja 100 kartek pocztowych na 100 lecie odzyskania NIEPODLEGŁOŚCI”

W dzisiejszych czasach tradycyjne wysyłanie pocztówek odchodzi w niepamięć. Uczniowie piszą do siebie przede wszystkim maile, SMSy czy też wiadomości na portalu społecznościowym. Wszyscy idziemy z duchem czasu zapominając, że pisanie tradycyjnych listów ćwiczy motorykę, wyobraźnię i cierpliwość oraz w oczywisty sposób rozwija kreatywność. Listy są czymś wyjątkowym, magicznym, osobistym i bardzo często stają się oryginalną pamiątką na długie lata. Zdarza się i tak, że niosą za sobą pewną tajemnicę, jakąś historię…

Projekt „A to Polska właśnie…” łączy ze sobą w niecodzienny sposób 101 szkół z całej Polski.

Nigdy nie spotkaliśmy się osobiście z uczniami i nauczycielami ze szkół biorących udział w projekcie, nie znamy ich nawet z widzenia. Ale tworzymy wyjątkową lekcję historii.

Tekst i zdjęcia:. I. Weichbrodt, M. Nowak, M. Lewandowicz


Program „Trampolina” wydawnictwa PWN

Nasi najmłodsi uczniowie!

W naszej szkole znajduje się oddział „0”. Uczęszcza do niego 5 dziewczynek i 6 chłopców. Uczniowie realizują program „Trampolina” wydawnictwa PWN. A tak bawią się i uczą uczniowie naszej zerówki.

Pozdrawiamy!


Dzień Kropki 2018

„Bo od jednej kropki wszystko się zaczyna…” – słowa te były inspiracją do działania w ramach Międzynarodowego Dnia Kropki. Ideą tego święta jest podkreślenie, że każdy uczeń ma talent, trzeba tylko pomóc mu go odkryć!!! W odkrywaniu talentów pomogła Pani Kropka – przepiękna dekoracja, która ozdobiła wejście do klasy nr 9.

Jak świętowaliśmy? Posłużyliśmy się kodami QR umieszczonymi w kropkach. Naszym zadaniem było wygenerowanie kodu i udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące własności figur geometrycznych. Ponadto posłużyliśmy się kodem matematycznym do odczytania hasła i zaszyfrowania sentencji słynnego francuskiego matematyka i filozofa Kartezjusza.

Było wesoło, kreatywnie i inspirująco!