Innowacja pedagogiczna „Zabawa w kodowanie”
Autorki: Marlena Nowak i Mariola Szkudlarek
Innowacja pedagogiczna „Zabawa w kodowanie” realizowana jest w roku szkolnym 2018/2019 przez uczniów klas II naszej szkoły na zajęciach pozalekcyjnych, które odbywają się raz w tygodniu.
Czas trwania innowacji: od września 2018 r. do czerwca 2019 r. Zajęcia uzupełnią i rozwiną podstawy programowania w klasie II, a później w klasie III.
Celem innowacji jest:
– Kształtowanie rozumienia pojęć: program, programowanie, kodowanie, algorytm, skrypt.
-Wprowadzenie na zajęciach w klasach I – III nauki podstaw programowania za pomocą języka Scratch, a przez to rozwijanie kluczowych kompetencji, takich jak myślenie algorytmiczne, planowanie procesów pozwalających wykorzystywać nowe technologie w różnych dziedzinach życia.
– Wspomaganie tradycyjnego nauczania, jak również uczenie inaczej, w sposób bardziej bliski świata współczesnych dzieci.
Jednym z pierwszych działań innowacyjnych było: Kodowanie w terenie – Wesołe kodowanie w parku. W tym celu na zajęciach uczniowie pracując w grupach przygotowali własną mapę obrazkową parku oraz zakodowali zadania dla kolegów i koleżanek. Następnie wszyscy udali się do parku miejskiego, gdzie postępując zgodnie z instrukcją i przygotowanym planem szukali, odkodowywali polecenia i wykonywali zadania. Było wiele radości, zadowolenia i satysfakcji.
Kodowanie w terenie było także częścią zadań realizowanych w ramach udziału klas drugich w Europejskim Tygodniu Kodowania (Code Week) – październik 2018r.
„Zabawa w kodowanie” – innowacja pedagogiczna część II
Autorki: Marlena Nowak
Mariola Szkudlarek
W ramach innowacji pedagogicznej „Zabawa w kodowanie” uczniowie klas drugich w listopadzie realizowali kolejne zadania zgłębiając tajniki kodowania. Podczas zajęć łamali szyfry np. „Szyfr czekolada”, „Motyle cudaki”. Kodowali i odkodowywali obrazki, szlaczki, działania matematyczne, rytmy muzyczne itp. Pracując w grupach rozwiązywali sudoku, tangramy oraz bawili się symetrią i klockami Lego.
Obecnie drugoklasiści przygotowują się do „Europejskiej Godziny Kodowania” w grudniu.