PROGRAMY EDUKACYJNE
2 marca 2014
admin

Program edukacyjny „Moje dziecko idzie do szkoły”

Rozpoczęcie nauki w szkole jest dla dziecka i jego rodziców momentem niezmiernie ważnym i trudnym. Dla dziecka i jego rodziców wszystko jest nowe – nowe środowisko, nowe obowiązki, oczekiwania, pierwsze sukcesy i niepowodzenia.

„Moje dziecko idzie do szkoły” jest programem Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Poznaniu.

Program edukacyjny „Moje dziecko idzie do szkoły” skierowany jest do dzieci Oddziałów Zerowych,  ich rodziców, opiekunów i  ich nauczycieli.

Celem programu jest podniesienie poziomu wiedzy rodziców dzieci w wieku przedszkolnym na temat wybranych elementów zdrowego stylu życia, ich roli w kształtowaniu prawidłowych nawyków prozdrowotnych u dzieci oraz ich przekonanie o słuszności podejmowanych działań profilaktycznych zarówno w domu, jak i w środowisku szkolnym. Program profilaktyczny „Moje dziecko idzie do szkoły” ma za zadanie wspomagać edukację dzieci w zakresie dbania o bezpieczeństwo i o zdrowie. Jego celem jest uświadomienie dzieciom zagrożeń, które mogą wystąpić w szkole,  w domu, na drodze oraz ograniczenie liczby niebezpiecznych zdarzeń z udziałem dzieci. Ponadto treści zawarte w programie dotyczą kształtowania postaw prozdrowotnych, uwzględniając znaczenie aktywności ruchowej, a także właściwego odżywiania oraz przeciwdziałania nadwadze i otyłości u dzieci. Dorośli powinni ukazywać dzieciom wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponują, kształtować poczucie odpowiedzialności za swoje bezpieczeństwo i zdrowie, wyposażyć w wiedzę i umiejętności, ukształtować pewne postawy i nawyki wobec bezpieczeństwa i zdrowia. Zadaniem dorosłych jest wychować zdrowe, aktywne, wrażliwe, odporne psychicznie i fizycznie dziecko.

Program zawiera następujące bloki tematyczne:

  • bezpieczeństwo dziecka,
  • zdrowe odżywianie,
  • zapobieganie nadwadze i otyłości,
  • przestrzeganie zasad higieny (dbanie o zęby, ochrona wzroku dziecka),
  • zapobieganie wadom postawy,
  • zapobieganie wadom mowy u dziecka,
  • zdrowie psychiczne dziecka:

– osiągnięcie dojrzałości szkolnej

– regularny tryb życia

– dostosowanie warunków bytowych dziecka

W naszej szkole w Oddziałach Zerowych  program ten jest realizowany przez nauczycieli prowadzących Zerówki przy współpracy z pielęgniarką szkolną, panią pedagog, policją, logopedą a także rodzicami dzieci.


Czyste powietrze wokół nas

W roku szkolnym 2013/2014 dzieci w wieku 5-6 lat oraz ich rodzice i opiekunowie biorą udział w programie profilaktyki antynikotynowej „Czyste powietrze wokół nas”. Celem programu jest wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy. Program składa się z zajęć warsztatowych.

Są to:

  1. Wycieczka.
  2. Co i dlaczego dymi?
  3. Jak się czuję kiedy dymi papieros?
  4. Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?
  5. Jak unikać dymu tytoniowego?

Zajęcia koncentrują się na oddziaływaniu na wiele zmysłów dzieci i są dostosowane do ich rozwoju poznawczego, aktywności doświadczeń i potrzeb.

 

Bądźmy zdrowi –wiemy, więc działamy

W naszej placówce szkolnej jest realizowany projekt „Bądźmy zdrowi – wiemy, więc działamy”, którego celem jest wzrost świadomości społecznej na temat wpływu odżywiania i aktywności fizycznej na zachowanie i umacnianie zdrowia. Jest skierowany dla dzieci i ich rodziców.

Od najwcześniejszych lat w dziecku należy kształtować zdrowotne nawyki żywieniowe, informować o roli żywienia w zachowaniu zdrowia, a tym samym zapobiegać chorobom. Dziecko, które chodzi do szkoły musi mieć wykształcony nawyk zjadania pierwszego śniadania przed wyjściem z domu. Posiłek ten decyduje w ogromnej mierze o kondycji dziecka w szkole, jego zdolnościach skupienia oraz przyswajania wiedzy. Dzieci prawidłowo odżywione, jedzące pierwsze i drugie śniadanie osiągają lepsze wyniki w nauce oraz lepiej się rozwijają. Nieprawidłowe żywienie wśród dzieci i młodzieży, mała aktywność fizyczna oraz nadwaga i otyłość są powodem dramatycznych konsekwencji dla rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży oraz powodem wielu chorób w wieku dorosłym (cukrzyca, choroby układu krążenia, osteoporoza). Rozwijająca się nadwaga i otyłość wywołuje zaburzenie funkcji wielu narządów, są przyczyną wielu różnych chorób oraz gorszych wyników w nauce. Dzięki realizowanemu projektowi, dzieci i młodzież otrzymują rzetelne informacje na temat spożywanych produktów żywnościowych i staną się konsumentami świadomie wybierającymi tylko to, co „zdrowe” przy współudziale swoich najbliższych.

PROGRAMY EDUKACYJNE
2 marca 2014
admin

Program edukacyjny „Moje dziecko idzie do szkoły”

Rozpoczęcie nauki w szkole jest dla dziecka i jego rodziców momentem niezmiernie ważnym i trudnym. Dla dziecka i jego rodziców wszystko jest nowe – nowe środowisko, nowe obowiązki, oczekiwania, pierwsze sukcesy i niepowodzenia.

„Moje dziecko idzie do szkoły” jest programem Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Poznaniu.

Program edukacyjny „Moje dziecko idzie do szkoły” skierowany jest do dzieci Oddziałów Zerowych,  ich rodziców, opiekunów i  ich nauczycieli.

Celem programu jest podniesienie poziomu wiedzy rodziców dzieci w wieku przedszkolnym na temat wybranych elementów zdrowego stylu życia, ich roli w kształtowaniu prawidłowych nawyków prozdrowotnych u dzieci oraz ich przekonanie o słuszności podejmowanych działań profilaktycznych zarówno w domu, jak i w środowisku szkolnym. Program profilaktyczny „Moje dziecko idzie do szkoły” ma za zadanie wspomagać edukację dzieci w zakresie dbania o bezpieczeństwo i o zdrowie. Jego celem jest uświadomienie dzieciom zagrożeń, które mogą wystąpić w szkole,  w domu, na drodze oraz ograniczenie liczby niebezpiecznych zdarzeń z udziałem dzieci. Ponadto treści zawarte w programie dotyczą kształtowania postaw prozdrowotnych, uwzględniając znaczenie aktywności ruchowej, a także właściwego odżywiania oraz przeciwdziałania nadwadze i otyłości u dzieci. Dorośli powinni ukazywać dzieciom wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponują, kształtować poczucie odpowiedzialności za swoje bezpieczeństwo i zdrowie, wyposażyć w wiedzę i umiejętności, ukształtować pewne postawy i nawyki wobec bezpieczeństwa i zdrowia. Zadaniem dorosłych jest wychować zdrowe, aktywne, wrażliwe, odporne psychicznie i fizycznie dziecko.

Program zawiera następujące bloki tematyczne:

  • bezpieczeństwo dziecka,
  • zdrowe odżywianie,
  • zapobieganie nadwadze i otyłości,
  • przestrzeganie zasad higieny (dbanie o zęby, ochrona wzroku dziecka),
  • zapobieganie wadom postawy,
  • zapobieganie wadom mowy u dziecka,
  • zdrowie psychiczne dziecka:

– osiągnięcie dojrzałości szkolnej

– regularny tryb życia

– dostosowanie warunków bytowych dziecka

W naszej szkole w Oddziałach Zerowych  program ten jest realizowany przez nauczycieli prowadzących Zerówki przy współpracy z pielęgniarką szkolną, panią pedagog, policją, logopedą a także rodzicami dzieci.


Czyste powietrze wokół nas

W roku szkolnym 2013/2014 dzieci w wieku 5-6 lat oraz ich rodzice i opiekunowie biorą udział w programie profilaktyki antynikotynowej „Czyste powietrze wokół nas”. Celem programu jest wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy. Program składa się z zajęć warsztatowych.

Są to:

  1. Wycieczka.
  2. Co i dlaczego dymi?
  3. Jak się czuję kiedy dymi papieros?
  4. Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?
  5. Jak unikać dymu tytoniowego?

Zajęcia koncentrują się na oddziaływaniu na wiele zmysłów dzieci i są dostosowane do ich rozwoju poznawczego, aktywności doświadczeń i potrzeb.

 

Bądźmy zdrowi –wiemy, więc działamy

W naszej placówce szkolnej jest realizowany projekt „Bądźmy zdrowi – wiemy, więc działamy”, którego celem jest wzrost świadomości społecznej na temat wpływu odżywiania i aktywności fizycznej na zachowanie i umacnianie zdrowia. Jest skierowany dla dzieci i ich rodziców.

Od najwcześniejszych lat w dziecku należy kształtować zdrowotne nawyki żywieniowe, informować o roli żywienia w zachowaniu zdrowia, a tym samym zapobiegać chorobom. Dziecko, które chodzi do szkoły musi mieć wykształcony nawyk zjadania pierwszego śniadania przed wyjściem z domu. Posiłek ten decyduje w ogromnej mierze o kondycji dziecka w szkole, jego zdolnościach skupienia oraz przyswajania wiedzy. Dzieci prawidłowo odżywione, jedzące pierwsze i drugie śniadanie osiągają lepsze wyniki w nauce oraz lepiej się rozwijają. Nieprawidłowe żywienie wśród dzieci i młodzieży, mała aktywność fizyczna oraz nadwaga i otyłość są powodem dramatycznych konsekwencji dla rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży oraz powodem wielu chorób w wieku dorosłym (cukrzyca, choroby układu krążenia, osteoporoza). Rozwijająca się nadwaga i otyłość wywołuje zaburzenie funkcji wielu narządów, są przyczyną wielu różnych chorób oraz gorszych wyników w nauce. Dzięki realizowanemu projektowi, dzieci i młodzież otrzymują rzetelne informacje na temat spożywanych produktów żywnościowych i staną się konsumentami świadomie wybierającymi tylko to, co „zdrowe” przy współudziale swoich najbliższych.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>