TYDZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH W KOŹMIŃSKIEJ JEDYNCE
23 maja 2018
Redaktor

W dniach 14 – 18 maja 2018 r. w Szkole Podstawowej Nr 1 w Koźminie Wlkp. odbywał się Tydzień Języków Obcych. Głównym założeniem tego cyklu wydarzeń było uświadomienie uczniów, jak ważna jest umiejętność posługiwania się językiem obcym, ale również znajomość kultury i tradycji innych krajów, tym bardziej w czasach, kiedy to wielu młodych ludzi wyjeżdża za granicę w celach zarobkowych, rekreacyjnych czy też, by zdobyć wiedzę i wykształcenie. Nauczyciele języka angielskiego i niemieckiego postanowili zaproponować uczniom coś nowego, a zarazem interesującego. Zależało im również na tym, by zróżnicować zadania w taki sposób, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Tak więc, każdego dnia dzieci miały do wyboru różnorodne i ciekawe inicjatywy.

Tydzień Języków Obcych rozpoczęła akcja „Cały Koźmin czyta dzieciom…”, podczas którego znani i lubiani mieszkańcy Koźmina czytali młodszym dzieciom fragmenty i bajki angielskich lub niemieckich autorów. Do współpracy zaproszeni zostali: nauczycielka Przedszkola „Parkowe Skrzaty” w Koźminie Wlkp. – Barbara Gołąbek, Burmistrz Miasta i Gminy Koźmin Wlkp. – Maciej Bratborski, Dyrektor Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego – Paweł Rudnicki oraz pracownik Biblioteki Miejskiej w Koźminie Wlkp. – Justyna Kląskała. Goście bardzo chętnie przybyli w mury Jedynki, by spędzić z dziećmi czas i przeczytać najpiękniejsze baśnie Braci Grimm, zapoznać uczniów z mniej znanymi książkami czy też przypomnieć przygody Kubusia Puchatka.

Jak się okazuje, języki obce w koźmińskiej Jedynce to nie tylko nauka, ale również świetna zabawa, dlatego w ramach „Tygodnia Języków Obcych” odbyło się wiele konkursów dla starszych i młodszych. Pierwszy z nich wymagał zaangażowania zdolności artystycznych i twórczego podejścia: uczniowie mieli za zadanie przygotować dowolną techniką flagę różnych krajów europejskich. Zainteresowanie konkursem przerosło oczekiwania organizatorów, gdyż przygotowano prawie 1300 flag, którymi następnie udekorowano całą szkołę.  Najlepsze prace zostały oczywiście nagrodzone. Nagrodę otrzymała też klasa, która wykonała najwięcej flag.

W drugim konkursie plastycznym dla młodszych uczniów Jedynki należało wykonać pracę przedstawiającą ulubionego bohatera bajki, której autor jest narodowości brytyjskiej lub niemieckiej. Wymagało to więc od dzieci pewnej orientacji w temacie, by rysunek był zgodny z kryteriami. Wpłynęło wiele pięknych prac, z których powstała piękna wystawa, a autorzy najpiękniejszych rysunków otrzymali upominki.

Starsi uczniowie wzięli natomiast udział w konkursie wiedzy o języku angielskim, który wyłonił najlepszego z najlepszych.

Punktem kulminacyjnym „Tygodnia Języków Obcych” był apel, podczas którego uczniowie klas IV – VII przedstawili bajkę „Czerwony Kapturek”, oczywiście w języku angielskim. Wykazali się przy tym zdolnościami aktorskimi, a także pomagali w przygotowaniu dekoracji. Wielogodzinne próby opłaciły się, gdyż całość prezentowała się wspaniale, a młodzi artyści nagrodzeni zostali gromkimi brawami. Nauczyciele również byli dumni ze swych uczniów, gdyż pierwszy raz w szkole  odbyło się przedstawienie w całości w języku obcym. Dodatkowo, by każdy uczeń nie miał kłopotów ze zrozumieniem treści, na ekranie wyświetlane były trudniejsze słówka w formie ciekawej, humorystycznej prezentacji, co z pewnością było elementem dydaktycznym imprezy.

Czwartek upłynął pod znakiem kulinariów. Przygotowano bowiem do degustacji potrawy typowe dla rejonu angielskiego i niemieckiego. Uczniowie mogli spróbować przepysznych muffinek i kiełbasy. Chętnych nie brakowało. W piątek, ostatniego dnia „Tygodnia Języków Obcych”,  zakończyła się akcja „Cały Koźmin czyta dzieciom…” . Uczniom klas trzecich przedstawiono bajkę „Kubuś Puchatek” oraz baśnie „Kopciuszek” i „Stoliczku, nakryj się”.

To był bardzo intensywny tydzień, pełen atrakcji i innowacyjnych działań. Cieszy fakt, iż wiele osób włączyło się w przygotowanie tego przedsięwzięcia, ale przede wszystkim, iż uczniowie tak entuzjastycznie zareagowali na ofertę, jaka została dla nich przygotowana. Jest to bowiem znak, iż tego typu działania są potrzebne, trafiają w zainteresowania dzieci oraz spełniają nadrzędne cele, jakim jest edukacja poprzez zabawę.

Tekst i fot. Maria Mazurowska