WIGILIE W KLASACH IIIb, IIa i IIb
WIGILIE W KLASACH IIIb, IIa i IIb
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
“BAŚNIE, BAJKI, BAJE NA SZKOLNYCH ŚCIEŻKACH”
W ramach innowacji pedagogicznej “Baśnie, bajki, baje na szkolnych ścieżkach” “mali pisarze” z klasy IIIa i IIIb przelali na papier swoje marzenia związane ze świętami Bożego Narodzenia. Piękne opowiadania przybliżyły nas do świąt oraz przekonały, że warto na nie czekać. Prace zostały zaprezentowane na wystawie na szkolnym korytarzu.
Zabawa matematyką dla każdego jest możliwa!
Dla uczniów klasy IIa matematyka już nie jest taka straszna. Nie musi być trudna i nudna, może być przygodą na całe życie.
Projekt Matematyczne Rozgrywki Intelektualne
pod hasłem „Matematyczna Jedynka”
Projekt dofinansowała Fundacja mBank
Matematyczne Biuro Detektywistyczne
Uczniowie klas VI wcielili się w role architektów i zaprojektowali Idealne osiedle. Na początku ustalili co powinno znaleźć się na osiedlu, aby było ono funkcjonalne i przyjazne dla mieszkańców. Utworzono grupy, rozdzielono prace. Każdy uczeń odpowiadał za wykonanie przydzielonego mu obiektu.
Natomiast uczniowie klasy IIIa wykorzystali makiety do rozwiązywania zadań matematycznych – wskazywali ulice równoległe, prostopadłe, określali położenie budynków, kierunki poruszania się z różnych miejsc, mierzyli odległości na planie, układali zagadki matematyczne. Sporządzali instrukcję poruszania się z wykorzystaniem planu, rozwiązywali zagadki, szukali skarbu ukrytego w obiektach na osiedlu.
W klasie III omawiając tematy W dawnej Polsce uczniowie analizowali treści mapy przedstawiające ziemie polskie za czasów Mieszka I. Układali zagadki matematyczne (zadania detektywistyczne) z wykorzystaniem obliczeń zegarowych i kalendarzowych, wykonywali obliczenia kalendarzowe i porządkowali chronologicznie istotne zdarzenia z historii Polski.
Zabawy z figurami – Gdzie mieszkają figury geometryczne?
Uczniowie klasy III na podstawie przeczytanego tekstu „Figury wokół nas” odnajdowali na ilustracjach te kamienice i elementy, o których była mowa w opowiadaniu. Zapoznali się z definicją rozety. Szukali rozet na ilustracji, określali ich liczbę. Przeliczali ilość okien w kamienicy. Rozwiązywali zagadki matematyczne związane z ilustracją.
Uczniowie uzupełnili swoje informacje o wielokątach. Odróżniali wielokąty od innych figur, przeliczali boki w wielokątach, dzielili wielokąty na trójkąty, rysowali niezwykłe pojazdy z wielokątów.
W poszukiwaniu symetrii – uczniowie wycinali figury geometryczne i składali je w figury symetryczne. Rysowali, układali z klocków Reko figury symetryczne, wskazywali błędne rysunki. Bawili się z lusterkiem – rysowali figury, rośliny w lustrzanym odbiciu. Na koniec dzieci odczytały informację o artystycznym wzorze, jakim jest mandala i zaprojektowały własne mandale.
W klasach V uczniowie poznali podstawowe ściegi ręczne i za pomocą tych ściegów przedstawili figury geometryczne. Figury te zostały wyrysowane na materiale, a następnie wyszyte i ozdobione kolorowymi wzorami.
„Rodzinne” traktowanie matematyki: pieczenie pierników
Rodzinna matematyka to nie tylko odkrywanie matematyki razem z dzieckiem poprzez wykorzystywanie codziennych czynności do nauki liczenia, klasyfikowania, szacowania, mierzenia, ważenia, porównywania, ale również doskonała zabawa. Uczniowie klasy IIIa wzięli udział w klasowym pieczeniu pierników. Przygotowane wspólnie z rodzicami ciasto rozdzielono między uczniów, którzy zręcznie wycinali pierniki za pomocą foremek. Upieczone pierniki następnego dnia zostały wspaniale ozdobione. Wszyscy pracowali z wielkim zaangażowaniem i byli dumni z efektu końcowego – smakowitego, świątecznego przysmaku.
W ramach wspólnego przygotowywania i pieczenia w listopadzie braliśmy udział w oryginalnych warsztatach edukacyjnych w Rogalowym Muzeum Poznania. Mieliśmy okazję poznania receptury i składników używanych do produkcji Rogali Świętomarcińskich, wyrabiania ciasta oraz przygotowania rogali. Był też czas na degustację rogali, a nasz wkład doceniono – certyfikatem czeladniczym.
SPOTKANIE Z AUTORKĄ
Dzięki zaproszeniu biblioteki koźmińskiego Gimnazjum miałyśmy okazję uczestniczyć w spotkaniu autorskim i promocji książki pt. „Cykl” Moniki Jagodzińskiej.
Autorka ma 19 lat. Jest uczennicą maturalnej klasy LO im. H. Kołłątaja w Krotoszynie. Podczas spotkania opowiadała o swojej pracy pisarskiej, przybliżyła swój warsztat, a także zdradzała tajniki powstawania jej pierwszej książki.
Książka „Cykl” jest zbiorem 12 opowiadań, które wyraźnie pokazują przesłanie, jakie debiutująca Monika kieruje do młodych ludzi: wiara w drugiego człowieka, wiara w pozytywne wartości oraz przekonanie, że kłopoty, jakie przynosi życie można przezwyciężać.
J. Głuszek, N. Klicińska, J. Sierszuła
Projekt Matematyczne Rozgrywki Intelektualne
pod hasłem „Matematyczna Jedynka”
Projekt dofinansowała Fundacja mBank
W ramach Projektu Matematyczne Rozgrywki Intelektualne pod hasłem „Matematyczna Jedynka” w klasach VI zrealizowano 6 zajęć pt. „Muzyczne ułamki”.
Uczniowie układali metrum 2/4, 3/4 i 4/4 z kart, na których zapisane były ułamki zwykłe. Dzieci musiały wykazać się znajomością wartości rytmicznych nut i pauz oraz umiejętnością dodawania ułamków. Zgodnie z ułożoną przez siebie wartością metrum, uczniowie grali melodię na dzwonkach chromatycznych. Poprzez pracę w grupach wzajemnie uzupełniali swoją wiedzę matematyczną i muzyczną co pozytywnie integrowało dzieci.
Wykonane ćwiczenie wszechstronnie wpływa na rozwój poznawczy uczniów. Silnie łączy matematykę z muzyką, wykorzystując pojęcie rytmu.
Szanowni Państwo!
Uprzejmie informuję, że trwa kampania społeczna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Państwowej Straży Pożarnej
„CZAD I OGIEŃ – OBUDŹ CZUJNOŚĆ”,
której celem jest wzmocnienie świadomości społecznej o przyczynach i skutkach powstawania pożarów oraz zatruć tlenkiem wegla.
Szczegółowe informacje na powyższy temat można znaleźć na niżej podanych stronach internetowych:
www.straz.gov.pl/porady/bezpieczenstwo_pozarowe_w domu
B. Kulka
Dyrektor szkoły
LEKCJA MATEMATYKI w IIb
W dniu 9 grudnia 2016r. nasza pani -G. Leśniak-przyniosła na lekcję matematyki bierki i powiedziała, że będziemy ćwiczyć dodawanie! Wyjaśniliśmy tym, którzy nie potrafili grać zasady tej gry. Ustaliliśmy punkty za poszczególne bierki, wtedy pani podzieliła nas na grupy. Każda grupa wybrała lidera, który zapisywał imiona uczestników i ilość zdobytych punktów. Potem każda grupa liczyła punkty każdego uczestnika! To było wyzwanie! Śmiechu i ,,gorących” dyskusji było dużo! Popatrzcie!!!
Zespół redakcyjny ,,Trzecioklasista”