Na zakończenie projektu w naszej szkole – „Wychowanie przez czytanie 2018” uczniowie z klasy VI b stworzyli film konkursowy pt. „Przyjaźń jako najważniejsza wartość życiu”.
Na zakończenie projektu w naszej szkole – „Wychowanie przez czytanie 2018” uczniowie z klasy VI b stworzyli film konkursowy pt. „Przyjaźń jako najważniejsza wartość życiu”.
W ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego w szkole podejmujemy się organizacji wielu różnorodnych inicjatyw wspierających młodzież w planowaniu ścieżek edukacyjno – zawodowych. Jedną z inicjatyw była właśnie wycieczka zawodoznawcza klas ósmych. Uczniowie klasy VIII A i VIII B dnia 28.11.2018 r. wraz z wychowawcami oraz szkolnym doradcą zawodowym udali się do zakładu „LEGE OPAKOWANIA” w Koźminie Wlkp. Celem tej wizyty było poznanie roli zakładu pracy w rozwoju gospodarczym regionu oraz poznanie specyfiki wybranych zawodów, które mają pomóc uczniom w wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej. Zakład ten specjalizuje się w produkcji i imporcie opakowań z tektury wielowarstwowej i falistej. Młodzież zapoznała się ze specyfiką przedsiębiorstwa, jego funkcjonowaniem, strukturą organizacyjną a także z zadaniami pracowników w różnych działach. Ósmoklasiści mieli okazję zobaczyć proces powstawania tektury, projektowania i wycinania różnych wzorów i form opakowań tj. kartony biurowe, fasonowe, gastronomiczne, ozdobne i przemysłowe. W ocenie młodzieży cele zostały osiągnięte a tematyka i forma zachęca do organizowania podobnych wycieczek w przyszłości.
Tekst i foto: Beata Kuzia
27 lipca br. w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury w Jaraczewie odbyła się VI edycja Przeglądu Piosenki Patriotycznej „Bogurodzica”, organizowanego pod patronatem Komitetu Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa. Po raz pierwszy wzięli w nim udział uczniowie koźmińskiej „Jedynki”. Uczniowie klas V – Zosia Leopold oraz Michał Krzyżaniak pięknie wykonali patriotyczny utwór „Póki Polska żyje w nas”, natomiast Jakub Lisiecki – uczeń klasy VII wzruszył wszystkich dojrzałą interpretacją utworu Grzegorza Tomczaka „Tango na głos, orkiestrę i jeszcze jeden głos”.
Ideą przeglądu jest kształtowanie wśród dzieci i młodzieży wrażliwości na wartości patriotyczne oraz rozbudzanie w sercach młodego pokolenia miłości do ojczystej ziemi, regionu i miejscowości, w której żyjemy. Niewątpliwie, cel został osiągnięty. 40 zdolnych i utalentowanych muzycznie uczestników rozbudziło w sercach publiczności żarliwą miłość do Ojczyzny. Jak powiedział jeden z jurorów „My to mamy szczęście, że w tym momencie, żyć nam przyszło w kraju nad Wisłą”. My mamy to szczęście.
W związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia szkoła podjęła współpracę z OSP w Koźminie Wielkopolskim i przyłącza się do Akcji Strażackie Pogotowie Świętego Mikołaja, która trwa od 28.11-17.12.2018r.
Cel: pomoc osobom starszym i samotnym w trudnej sytuacji materialnej z terenu Miasta i Gminy Koźmin Wielkopolski
Co zbieramy? – żywność długoterminową, słodycze, konserwy, środki czystości, koce
Gdzie składamy? – do kosza przy sekretariacie szkoły
We wtorek tj., 27 listopada br. dzieci z oddziału „0” zostały zaproszone do Biblioteki Publicznej w Koźminie Wielkopolskim na wspólne świętowanie Światowego Dnia Pluszowego Misia. Na początku wszystkich serdecznie powitała pani Elżbieta Rychlik – kierownik biblioteki, a następnie panie bibliotekarki: Karolina Mączka i Justyna Kląskała zapoznały przedszkolaków z historią pluszowego misia oraz
z opowiadaniami i wierszami związanymi z bohaterem dnia. Największą radość sprawiły dzieciom wspólne gry i zabawy przy „misiowych” piosenkach wraz ze swoimi ulubionymi pluszakami. Na zakończenie spotkania oczywiście był słodki poczęstunek.
26 listopada br. w auli Collegium Da Vinci odbyło się spotkanie z panią Katarzyną Terechowicz i panem Wojciechem Cesarzem – współautorami książki „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach”. Przedstawiciele klasy VI b: Aleksandra Król, Natalia Kubiak, Patryk Kląskała, Krzysztof Pabich, Jakub Młokosiewicz uczestniczyli w tym spotkaniu, na które zostaliśmy zaproszeni spośród szkół
z Wielkopolski w ramach programu „Wychowanie przez czytanie 2018”. Na początku powitała nas niezwykle charyzmatyczna pani Krystyna Adamczak (właścicielka Księgarni „z Bajki”), która w nietuzinkowy sposób poprowadziła całe spotkanie. Prawdziwym zachwytem dla młodzieży była jednak obecność rapera Mikołaja – „Mikser”, który w niezwykle wyjątkowy i lekki sposób zaśpiewał swoje utwory
o wartościach. W przerwach między dyskusjami na temat wartości, pani Daniela Popławska – aktorka z Teatru Nowego w Poznaniu czytała fragmenty opowiadań „Burza” i „Kacper”.
Dlaczego powstała ta książka? Jak wspomniała prezes fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” – Irena Koźmińska: „Codziennie podejmujemy tysiące decyzji.
W coraz bardziej skomplikowanym świecie coraz trudniej jest podjąć te właściwe. Nie tylko dzieciom i nastolatkom, także dorosłym. Dobrze jest mieć w życiu kompas, którym pomaga nawigować bezpiecznie i skutecznie pośród naszych ludzkich spraw. Takim kompasem są wartości moralne. (…) W dzisiejszym świecie – nastawionym na dobra materialne i sukces – warto pamiętać, że każdego z nas określa nie to, co posiada, jak wygląda i jaką ma pozycję, ale przede wszystkim jakim jest człowiekiem, jaki ma system wartości.”
„Gorzka czekolada” to doskonała książka, o ważnych sprawach jakimi są wartości moralne, które powinny być drogowskazem w życiu każdego z nas.
Tekst i foto: Monika Raś, Paulina Janicka
W piątek, tj. 23 listopada, w naszej szkole dzieci z oddziału „0” świętowały razem z pluszakami oraz ze swoją panią wychowawczynią – Hanną Szymurą oraz panią bibliotekarką – Moniką Raś. Na początku spotkania omówiliśmy historię święta pluszowego misia, a następnie dzieci z zaciekawieniem wysłuchały opowiadania „Gwiazdka Kubusia Puchatka” – o tym, że w życiu najważniejsza jest przyjaźń i prawdziwi przyjaciele oraz szacunek do innych osób. Na zakończenie zajęć uczniowie „zaprojektowali” swoje wymarzone misie i zaśpiewali piosenkę na cześć jego święta.
Światowy Dzień Pluszowego Misia ustanowiono dokładnie w setną rocznicę powstania maskotki czyli
w 2002 roku. Wszystko zaczęło się jednak dużo wcześniej. Jedna z historii głosi, że w 1902 roku prezydent Stanów Zjednoczonych Teodor Roosvelt, wybrał się na polowanie. Po kilku godzinach bezskutecznych łowów, jeden z towarzyszy postrzelił małego niedźwiedzia. Gdy prezydent zobaczył małego, przerażonego zwierzaka, kazał go natychmiast puścić na wolność. Słynny rysownik polityczny Washington Star, Clifford Berryman, ukazał w swoim artykule sprawę odmowy strzelania do niedźwiadka i wykorzystał to jako metaforę niezdecydowania Roosevelta w sprawie sporu granicznego. Berryman wkrótce stał się znany w całych Stanach Zjednoczonych i wkrótce pojawiły się pierwsze wypchane zabawki, które odpowiednio nazwane zostały: Theodore Roosevelt. J Od tego momentu zaczęto wykorzystywać zdrobniałe imię prezydenta i sprzedawać maskotki pod nazwą „Teddy Bear” czyli „Miś Teddy”, która dziś w języku angielskim jest określeniem wszystkich pluszowych misiów.
W ramach obchodów „Dnia Praw Dziecka” uczniowie naszej szkoły nagrali film.
Projekt „100 lekcji o Atomie” w koźmińskiej jedynce
20 listopada 2018 roku w naszej szkole odbyły się wykłady w ramach projektu
„100 lekcji o Atomie”. Projekt realizowany jest przez Ministerstwo Energii. Zajęcia dla uczniów klas VII i VIII poprowadził Pan dr inż. Bartosz Ceran z Politechniki Poznańskiej, absolwent naszej szkoły. Uczniowie z dużym zainteresowaniem uczestniczyli w zajęciach,
w ramach których poznali wady i zalety znanych technologii wytwarzania energii elektrycznej, ze szczególnym uwzględnieniem elektrowni jądrowych. Prowadzący wyjaśnił uczniom dlaczego wskazana jest budowa elektrowni jądrowej w Polsce, co to jest mix energetyczny i dlaczego należy ograniczać emisję gazów cieplarnianych do atmosfery.
Zajęcia przebiegały w miłej, naukowej atmosferze, a po zakończeniu ostatniej części Pan dyrektor Jacek Zawodny podziękował prowadzącemu w imieniu społeczności uczniowskiej za ciekawe ich przeprowadzenie. Wyraził też nadzieję, na kolejne spotkanie, które mogłoby się odbyć w murach Politechniki Poznańskiej. Pan dr inż. z kolei podzielił się
z nami na zakończenie swoimi refleksjami związanymi również z powrotem po latach do swojej szkoły : „Cieszę się, że mogłem w ramach tego projektu, wrócić po latach do szkoły podstawowej, której jestem absolwentem. Jestem mile zaskoczony aktywnością uczniów w czasie zajęć. Prowadzona dyskusja była żywa co wskazuje na duże zainteresowanie młodzieży poruszanymi na zajęciach zagadnieniami. Uważam, że edukacja młodego pokolenia w zakresie energetyki jądrowej jest dobrym krokiem, który zmieni nastawienie społeczności podczas realizacji tego typu inwestycji w Polsce”.